17 sie 2013

Orzechowa granola


Ostatnio wykończyliśmy w domu cały słoik czekoladowej granoli ze śliwkami więc trzeba było przygotować następną. Tym razem pojawiła się w wersji orzechowej. Może nie jest mało kaloryczna, ale na pewno jest zdrowa i pyszna!
Granola to moja najczęstsza propozycja śniadaniowa w tygodniu, gdy nie chce mi się i nie mam czasu na przygotowywanie czegoś wymyślnego. W takich sytuacjach wystarczy właśnie ona, kubek jogurtu naturalnego i już jestem gotowy do wyjścia.



Składniki:
  • 500g płatków owsianych, żytnich, owsianych*
  • 100g orzechów włoskich
  • 100g orzeszków ziemnych
  • 100g siemienia lnianego
  • pół szklanki miodu
  • 3 łyżki oleju lub oliwy
  • 4-5 czubatych łyżek masła orzechowego
  • opcjonalnie rodzynki lub inne suszone owoce
  • szczypta soli

Rozpuścić masło orzechowe wraz z miodem i olejem.
W dużej misce wymieszać wszystkie suche składniki, a następnie polać je orzechową masą, wymieszać. Jeśli płatki są za suche dodać 2-3 łyżki miodu lub masła orzechowego.
Całość wyłożyć na dużą wyłożoną papierem do pieczenia blachę. Piec przez około 40-50 minut** w piekarniku rozgrzanym do 170ºC, mieszając ją co około 10-15 minut aby się nie przypaliła i równomiernie zrumieniła.
Upieczoną wyjąć z piekarnika, całkowicie wystudzić i przesypać do szczelnie zamkniętego pojemnika.


* - proporcje wedle własnych upodobań smakowych
** - czas pieczenia zależy od tego jak bardzo zrumienioną granolę lubicie

8 komentarzy:

  1. Domowa granola ma w sobie ten wspaniały urok, który uniemożliwia trzymanie jej w słoiku dłużej niż 3 dni; )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego ja przygotowuję słoiczek o pojemności 3l. Wtedy mam spokój ze śniadaniami na ponad miesiąc. :D

      Usuń
  2. Proszę Pana, Aktualnie nie posiadam piekarnika, czy jest jakikolwiek sposób aby wykonać tę granolę w całości na patelni??? Umieram z niecierpliwości czekając na odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można byłoby uprażyć na patelni nasiona, płatki i orzechy i póki są gorące polać miodem rozpuszczonym z masłem orzechowym. To czysta teoria, warto pokombinować. ;)

      Usuń
  3. dziękuję bardzo, dam znać jaki był efekt mojego działania zgodnie z Pana radą. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Mateusz, nie przypaliła Ci się ta granola po tych 40 minutach? Bo mnie po już po 20 :( Możliwe, że to masło orzechowe tak się przypala?
    Ale to co ocalało jest pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miód, dlatego trzeba ją mieszać co ok. 10 minut.

      Usuń
    2. Mieszałam mieszałam, pod koniec już co chwilkę :) I piekarnik ustawiłam na 160°C :) Widocznie taki dzień :) Ale ale, tak jak mówiłam, wyszło przesmacznie :)

      Usuń