2 sie 2013

Sernik dyniowy na cynamonowym spodzie z sosem karmelowym


Intensywny w smaku i kolorze, jednym słowem sernik dla wielbicieli dyni. Dla podkreślenia jej aromatu zrobiłem cynamonowy kruchy spód, a wierzch polałem gorzkawym dżemem pomarańczowym.
Do podania proponuję zrobić karmelowy sos, który jest bardzo miłym akcentem chyba w każdym deserze. :)
Pomysł na sernik zaczerpnąłem ze strony Kwestia Smaku, jednak delikatni go zmodyfikowałem pod własny gust i potrzeby.



Cynamonowy kruchy spód
Składniki:
  • 1 i 1/3 szklanki mąki pszennej
  • łyżka cynamonu(lub więcej)
  • 90g masła
  • 1 jajko
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • 3 łyżki cukru
  • szczypta soli
Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia, solą, cynamonem i cukrem. Dodać pokrojone w mniejsze części masło i rozetrzeć je w dłoniach, aż do powstania małych okruszków. Dodać jajko i zagnieść ciasto(jeśli nie chce się dobrze związać dodać łyżkę zimnej wody). Rozwałkować i wyłożyć nim dno oraz boki tortownicy o średnicy ok. 21-22cm. Na tak przygotowany spód wyłożyć arkusz folii aluminiowej* i wstawić do lodówki na 20 minut.
Schłodzony wstawić do nagrzanego do 180ºC piekarnika i piec 15 minut z folią, po tym czasie zdjąć ją i dopiekać kolejnych 10-15 minut, aż zacznie się rumienić.


Dyniowa masa serowa
Składniki:
  • 800g zmielonego twarogu
  • 1,5 szklanki dyniowego musu**
  • 4 jajka
  • pół szklanki gęstej śmietany 18%
  • 1/3 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • pół szklanki cukru
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
Twaróg zmiksować z dynią, śmietaną, cukrem, sokiem z cytryny  i  cynamonem. Do wstępnie połączonej masy dodawać pojedynczo jaja, każdorazowo mieszając mikserem na wolnych obrotach około 30 sekund(do rozprowadzenia jaja). Przy ostatnim jajku dodać mąkę ziemniaczaną.
Masę serową wylać na podpieczony spód, piec 60-90 minut w 160ºC, aż do momentu gdy sernik będzie ścięty z wierzchu(środek może być lekko galaretowaty).
Na około 10 minut przed końcem pieczenia wylać na wierzch sernika kubek(200g) kwaśnej śmietany wymieszanej z 3 łyżkami cukru.
Sernik pozostawić w piekarniku na około 2 godziny, po tym czasie wyjąć i rozsmarować na nim podgrzany z 2 łyżkami wody dżem pomarańczowy. Wstawić na całą noc do lodówki.


Dodatkowo:

* - folia zapobiegnie wybrzuszeniu się spodu oraz zapadnięciu się boków do środka
** - wykorzystałem dżem dyniowo-pomarańczowy

13 komentarzy:

  1. po prostu uwielbiam Twoje zdjęcia! aż się chce robić i jeść! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczny sernik - coś pysznego ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny przepis! Sezon na dynię powoli się zaczyna i też kombinuję, jaki sernik upiec z jej dodatkiem.

    Dziękuję za udział w mojej akcji! Akceptacja takich przepisów to czysta przyjemność :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dyniowego sernika jeszcze nie próbowałam, a po wyglądzie stwierdzam, że mam na niego chęć :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepiękny sernik! Tylko nie mam dyni:(

    Świetny blog!

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny pomysł!
    Bardzo mi się podoba, że przedstawiasz tyle pomysłów na różnego rodzaju serniki!

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie ciasto dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. ale wysoki! jeszcze dyniowego nie miałam okazji piec, ale zapisany już jest i czeka na swoją kolejkę :]

    OdpowiedzUsuń
  9. Mmmm. Pycha! Wszystko w nim lubię :))

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba lubisz serniki;) ale to fajnie, bo ja też, i ci, dla których piekę, czyli społeczeństwo - podobnie. Kolejny, który zapisuję i piekę, wygląda genialnie:D

    OdpowiedzUsuń